Automaattinen profilointi ja -päätöksenteko vuokraustilanteessa

Mitä se tarkoittaa asunnon vuokrauksen yhteydessä?

Automaattinen profilointi ja -päätöksenteko vuokraustilanteessa

Mitä tarkoittaa automaattinen profilointi ja automaattinen päätöksenteko vuokraustilanteessa?

Perinteisesti automaattista profilointia ja -päätöksentekoa on käytetty lähinnä luottojen ja vakuutuksien myöntämisessä. Tiedonlähteenä on käytetty lainanhakijan luottotietoja, lainanhakijan itse antamia tietoja, sekä ensisijaisesti tulo- ja menotietoja. Päätös on usein kokonaan digitaalinen, joka tarkoittaa sitä, että päätös tehdään ilman että ihminen osallistuu prosessiin.

Vuokraustilanteessa yllämainittua digitaalista ja automatisoitua prosessia ei ole käytetty lainkaan, ja tästä syystä aihetta onkin syytä tutkia syvemmältä.
Vuokratieto-blogi-automaattinen-profilointi

Tehdäänkö automaattista profilointia vuokraustilanteessa?

Vuokratieto on ensimmäinen ja ainoa taho Suomessa, joka profiloi vuokranhakijoita käyttäen samaa digitaalista ja automaattista prosessia kuin mikä on käytössä digitaalisten lainojen myöntämisessä.

Mitä profilointi tarkoittaa?

Profilointi tarkoittaa henkilötietojen käsittelyä, jossa arvioidaan palvelun käyttäjän käyttäytymismalleja. Esimerkiksi, Vuokratiedon tapauksessa tämä tarkoittaa vuokranhakijan pankkitilin tapahtumiin perustuvaa pisteytystä, jolla ilmaistaan vuokranhakijan luotettavuutta ja taloudellista tilannetta. Tarkoituksena on analysoida tai ennakoida erityisesti vuokranhakijan kykyä suoriutua vuokranmaksuun liittyvistä velvoitteista.

Mitä tarkoittaa automaattinen profilointi

Profilointi on automaattista, kun on kyse pelkästään automaattiseen henkilötietojen käsittelyyn perustuvasta päätöksenteosta. Esimerkiksi, Vuokratiedon tietojenkäsittely on täysin automaattista: ihminen ei osallistu tietojen keräämiseen, analysointiin tai pisteytykseen missään vaiheessa.

Profiloinnin vaikutukset palvelun käyttäjään

Esimerkiksi lainanmyönnössä profiloinnin vaikutukset voivat olla merkittäviä: järjestelmä voi evätä lainan saamisen, perustuen automatiikan käsittelemään tietoon ja -päätökseen. Päätöksen vaikutus käyttäjään on välitön ja suora: jos päätös on negatiivinen, hakija ei saa lainaa, ja asiasta ei voi neuvotella.

Vuokratiedon Vakuuspalvelussa järjestelmä voi evätä vakuuspalvelun vuokralaiselta samalla periaatteella kuin luottopalvelu voi evätä lainan saamisen. Vuokratiedon tapauksessa tämä tarkoittaa sitä, että järjestelmän automatiikan mukaan vuokranhakija ei ole kykenevä suoriutumaan vuokranmaksuun liittyvistä maksuvelvoitteista. Automatiikan päätöksistä voi valittaa ja tarpeen vaatiessa automatiikan tekemiä päätöksiä oikaistaan.

Profiloinnin tarkoitus ei ole kilpailuttaa hakijoita, tai laittaa hakijoita paremmuusjärjestykseen esimerkiksi tulojen perusteella: pisteet eivät ota kantaa tulojen määrään, vaan ainoastaan riittävyyteen. Sen sijaan, profiloinnin tarkoitus on ensisijaisesti varmistaa hakijan riittävän hyvä taloudellinen tilanne, eli varmistaa, että tulot riittävät vuokraan, ja toissijaisesti tarkistaa, että vuokranhakija on maksanut aikaisemmat vuokrat ajallaan.

Milloin automaattinen päätöksenteko on sallittua?

Automaattinen päätöksenteko on sallittua, jos päätös perustuu käyttäjän nimenomaiseen suostumukseen. Palveluntarjoajan on lisäksi huolehdittava tietyistä kuluttajansuojaa koskevista toimenpiteistä.

Miten vuokratieto huolehtii kuluttajansuojaa koskevista toimenpiteistä?

Vuokratieto huolehtii suojatoimenpiteistä seuraavasti;  

- Käyttäjälle kerrotaan tietojen käsittelystä (miten- ja miksi automaattista päätöksentekoa käytetään).

- Mitä tekijöitä pisteytyksessä painotetaan ja mikä on eri tekijöiden painoarvo.

- Mikä on tietojen alkuperä (esimerkiksi käyttäjän antamat tiedot ja automaattisesti kerätyt tiedot).

- Luokitusmenetelmät tutkitaan säännöllisesti sen varmistamiseksi, että menetelmät ovat oikeudenmukaisia, tehokkaita ja tasapuolisia.

- Käyttäjällä on oikeus lisäselvityksen toimittamiseen, esittää oma kantansa ja riitauttaa päätös.

- Yhteystiedot tehdyn päätöksen uudelleenkäsittelypyyntöä varten.

- Käyttäjällä on lisäksi oikeus saada selvitys arvioinnin pisteistä.

- Käyttäjällä on milloin tahansa oikeus poistaa tai piilottaa päätös niin, että sitä ei ole mahdollista löytää palvelun järjestelmästä.

Onko sinulla kysyttävää tietosuojaan liittyen?

Otathan tässä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa apua@vuokratieto.fi.