UUDENLAINEN VAKUUS

Digivakuus on parempi kuin rahavakuus

Digivakuus kattaa saman kuin rahavakuus - vuokrat, loppusiivouksen, vesimaksut, .... Lue alta miksi se on parempi kuin rahavakuus.

Ansaitset enemmän

Rahavakuuden poistaminen tuo vuokranantajalle useita konkreettisia etuja.

Vakuudettomassa asunnossa kuukausivuokra on yleensä hivenen korkeampi.
Voit valita useammasta vuokranhakijasta.
Asuntosi menee nopeammin vuokralle.

Vähemmällä vaivalla

Ulkoistamalla rahavakuuden säästät rahaa ja työaikaasi muihin tehtäviin.

Et enää tarvitse vuokranvakuuteen liittyvää maksullista pankkitiliä.
Sano hyvästit vakuuteen liittyville paperitöille.
Mahdolliset vahingot käsitellään ja korvataan Vuokratiedon puolesta.

Pienemmällä riskillä

Ainoana vakuuspalvelun tarjoajana selvitämme vuokralaisen tulot ja maksukyvyn.

Tulotiedot perustuvat pankkitilin tapahtumiin.
Tarkistamme myös luottotiedot.
Ainoastaan hyväksytyt vuokrahakijat voivat saada vakuuden.
nOSTAA KYSYNTÄÄ

Digivakuus on vuokralaisen valinta - poikkeuksetta

Vakuudeton asunto on poikkeuksetta vuokralaisen valinta, jos hänellä on vaihtoehtoja.

Lataa banneri omaan ilmoitukseesi

Kun lisäät Vuokratiedon "Vakuus 0 euroa" -bannerin ilmoitukseesi, se nostaa asuntosi kysyntää. Lataa tästä valmis banneri ja liitä se ilmoitukseesi.
Vuokratieto-bannerit-vakuus-0-euroa

Avaa käyttäjätili

Suomen parhaan vakuuspalvelun saat helposti - aloita avaamalla käyttäjätili. Tilin avaamiseen ja palvelun käyttämiseen tarvitset ainoastaan matkapuhelimesi.

Usein kysyttyä

Lisää kysymyksiä ja vastauksia löydät täältä.

Onko Vuokratiedon käyttäminen turvallista?

Kyllä, ehdottoman turvallista. Tietoturva on ollut alusta asti Vuokratiedon kehityksen kulmakivi - tiedot kerätään-, säilytetään- ja poistetaan GDPR:n mukaisesti - tietoturvallisesti.

Miksi käyttää Vuokratietoa?

Vuokratieto poistaa tarpeen rahavakuudelle - saat rahasi parempaan käyttöön. Lisäksi sinun ei tarvitse miettiä, pidättääkö vuokranantajasi vuokravakuutesi joka tapauksessa, vaikka kaikki vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteesi olisi täytetty.

Miten aloitan?

Aloittaminen on hyvin helppoa. Avaa käyttäjätili Vuokratieto -sovellukseen ja anna vuokranantajallesi lupa lukea tietojasi – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Miten avaan käyttäjätilin?

Avaa tili verkkopankkitunnuksillasi ja sähköpostiosoitteellasi – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).Tilin avaamisen yhteydessä palvelu pyytää sinua antamaan verkkopankkitunnukset uudelleen, tällä kertaa tiliotteiden hakemiseksi.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Palvelu on toistaiseksi tarkoitettu ainoastaan kuluttajille (vuokralaisena). Vuokranantajana voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Mihin tarkoitukseen Vakuuspalvelu on tehty?

Vakuuspalvelu on tehty korvaamaan rahavakuus. Sinun ei siis tarvitse maksaa vuokranvakuutta, jos käytät vuokranantajasi kanssa Vuokratiedon Vakuuspalvelua.

Miten se toimii?

Se toimii samalla tavalla kuin perinteinen vuokranvakuus – jos sinulla jää esimerkiksi vuokria maksamatta, vuokranvakuutta joudutaan käyttämään kattamaan maksamattomat vuokrat. Korvauksen vuokranantajalle maksaa kuitenkin Vuokratieto - ei vuokralainen.

Vakuuspalvelu on omavelkainen takaus, joka annetaan vakuudeksi siitä, että vuokrasopimukseen perustuvat vuokralaisen velvoitteet tulevat täytetyksi. Takaus annetaan vuokralaiselta vaadittavan rahavakuuden sijaan.

Vakuuden ottajana ja takauksen edunsaajana on vuokranantaja.

Pitääkö minun korvata Vakuuspalvelun perusteella maksetut takausmaksut?

Kyllä. Mikäli Vuokratieto maksaa takauksen perusteella korvausta vuokranantajalle (joko osittain tai kokonaan), syntyy Vuokratiedolle oikeus periä korvausta vastaava määrä vuokralaiselta. Vuokralaisen tulee siis huolehtia asunnon kunnosta ja loppusiivouksesta, sekä ja vuokrista ja muista vuokrasopimuksessa sovituista maksuista.

Kuka voi saada Vakuuspalvelun?

Vuokratieto tekee vakuuspäätöksen hakijakohtaisesti, samalla tavalla kuin luottolaitoksen tekevät päätöksen luotosta. Jos vuokranhakijana saat positiivisen vakuuspäätöksen, vuokranantajasi voi liittää sinut Vakuuspalveluun.

Miten otan Vakuuspalvelun käyttöön?

Vuokralaisena sinun tarvitsee ainoastaan rekisteröityä Vuokratietoon – muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Kuka tekee päätöksen korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään suosimatta kumpaakaan osapuolta sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla asiaan liittyen on. Esimerkiksi, jos vuokranantaja väittää, että sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme luvallasi tarkistaa tämän pankkitililtäsi automaattisesti (ihminen ei näe tilitapahtumia), ja joko vahvistaa tai kumota väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuviin.

Mitä vakuus kattaa?

Vakuus kattaa samat asiat kuin perinteinen vuokranvakuus, vuokranantajan valitsemaan summaan asti (500€ - 3000€).

Hakemukseni on hylätty – mitä teen?

Teemme automaattisen analyysin luottotiedoistasi, tuloistasi ja menoistasi, ja hylkääminen johtuu siitä, että kokonaispisteesi eivät ole riittävät. Voit tarkistaa raporttisi Vuokratiedosta ja katsoa puuttuuko raportista tietoja, kuten esimerkiksi tuloja. Sen jälkeen voit halutessasi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme apua@vuokratieto.fi, ja pyytää hakemusta käsiteltäväksi uudelleen (pyydämme sinua sen jälkeen tarkentamaan annettuja tietoja).

Tarvitaanko Vakuuspalvelun tilaamiseen Vuokralaisen suostumus?

Kyllä. Vakuuspalvelun tilaamiseen tarvitaan aina Vuokralaisen nimenomainen suostumus, joka annetaan Sovelluksessa - asetuksista. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että annat valitsemillesi vuokranantajille pääsyn tietoihisi, ja samalla annat suostumuksen vakuuspalvelun tilaamiseen.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata useammalle henkilölle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun joko yhdelle tai useammalla Vuokrasopimuksen allekirjoittaneelle henkilölle (”asunnon haltijat”). Tällöin vakuusmäärä yleensä jaetaan tasan asunnon haltijoiden kesken, mutta on sovittavissa vuokranantajan ja vuokralaisten kesken.

Voidaanko Vakuuspalvelu tilata jollekin muulle kuin asunnon haltijalle?

Vuokranantaja voi tilata Vakuuspalvelun myös henkilölle, joka ei ole Vuokrasopimuksen allekirjoittaja, eli asunnon haltija. Kyseinen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun vanhemmat asettavat vuokrasopimukselle vuokravakuuden lapsensa puolesta.

Mihin tarkoitukseen se on tehty?

Kun olet hakemassa vuokra-asuntoa, joudut usein toimittamaan vuokranantajalle tulo- ja menotietojasi. Vuokratieto koostaa puolestasi kaiken tarvittavan tiedon tietoturvalliseen ja digitaaliseen raporttiin, jonka vuokranantajasi lukee Vuokratieto -sovelluksessa.

Vuokratiedon raportti korvaa kaikki vuokranantajaa kiinnostavat tiedot: palkkatositteet, luottotiedot ja vuokranmaksuihin liittyvät maksutapahtumat tiliotteista. Jaat vuokranantajalle ainoastaan olennaisen, riskittömästi ja maksutta - muutamalla napin painalluksella.

Miten raportti luodaan?

Vuokratieto hakee tiliotteesi Open Banking -järjestelmällä. Sen jälkeen Vuokratiedon tekoäly muokkaa tuhansista tilitapahtumistasi tietoturvallisen raportin, poistaen tilitapahtumista kaiken epäolennaisen, ja jättäen raporttiin pienen osan, eli ainoastaan sen, mikä vuokranantajaa ammatillisessa mielessä kiinnostaa.

Tieto on saatavilla ainoastaan sovelluksessa (raporttia ei voi ladata sovelluksesta ulos), ja se on saatavilla ainoastaan niille palveluun rekisteröityneille vuokranantajille, joille olet antanut luvan lukea tietojasi.

Miten raportin pisteet määritellään?

"Pisteet" on yhteenveto raportin osioista, kuten tulot, luottotiedot ja kulutusluotot. Painokertoimet ovat: luottotiedot 20%, tulot 30%, maksukyky 30% ja kulutusluotot 20%. Esimerkiksi, jos sinulla on luottohäiriömerkintöjä, se vaikuttaa pistemäärääsi enintään 20%.

Onko minun luotava raportti, jos vuokra-asunnon omistaja pyytää sitä?

Ei ole. Voit edelleen lähettää tietosi ’vanhalla tavalla’, eli näyttää palkkatositteet ja muut pyydetyt asiakirjat vuokranantajalle, tai lähettää ne sähköpostin liitteenä, tai olla kokonaan luovuttamatta tietojasi (valinta on sinun). Jos päätät lähettää tietosi sähköpostilla (palkkatositteet tai tiliotteet sähköpostin liitteenä), muista tietoturvasi, eli pyyhi/mustaa tapahtumista yli ne tapahtumat, jotka eivät kuulu vuokranantajalle.

Muistathan myös, että emme voi myöntää Vakuuspalvelua, ellet ensin avaa käyttäjätiliä, ja samalla luo raporttia (käytämme raportin tietoja vakuuskelpoisuutesi selvittämisessä).

Voinko nähdä tiedot etukäteen?

Kyllä. Voit antaa Vuokratiedon laatia sinulle raportin, ja katsoa miltä tiedot näyttävät (saat nähtäväksesi raportin täsmälleen samanlaisena kuin mitä vuokranantajat näkevät katsoessaan raporttiasi).

Jos tarvitset harkinta-aikaa, voit asettaa raportin näkymättömäksi hakutuloksissa, jolloin raporttiasi ei löydy palvelusta.

Kun olet valmis jakamaan tiedot, anna haluamillesi vuokranantajille pääsy raporttiisi. Vaihtoehtoisesti voit poistaa raportin kokonaan palvelusta.

Voinko poistaa tietoni milloin haluan?

Kyllä. Tietojen poistaminen on hyvin helppoa: mene asetuksiin, klikkaa ”POISTA” ja ”VAHVISTA”. Tämän jälkeen kaikki tietosi poistuvat palvelusta, lukuun ottamatta nimeäsi ja raportin poistamispäivämäärää (voit jälkeenpäin kirjautua palveluun ja katsoa, milloin raportti on luotu, ja milloin tietosi on poistettu).

Mitä jos en löydä vuokranhakijaani palvelusta?

Ota yhteys vuokranhakijaan - pyydä häntä avaamaan tili osoitteessa vuokratieto.fi - tilin avaamisen yhteydessä tarkistamme vuokralaisen vakuuskelpoisuuden automaattisesti.

Tilin avaaminen on helppoa - se on maksuton, ja vie aikaa alle minuutin.

Mitä jos vuokralainen ei suostu avaamaan tiliä? 

Valitettavasti emme voi myöntää vakuutta vuokralaiselle, jonka vuokranmaksukykyä emme tiedä.

Jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä, tähän voi olla syynä myös se, että vuokranhakijalla on esimerkiksi palkoissa sellaisia epäsäännöllisyyksiä, jotka epäisivät vakuuspalvelusopimuksen syntymisen (huomaa, että vuokralainen näkee hänestä tehdyn vuokralaisraportin muokkaamattomana).

Miten se toimii?

Digivakuus takaa vuokralaisen maksuvelvoitteet ja korvaa vuokranantajan menetykset vahingon tai maksukyvyttömyyden sattuessa, kuten esimerkiksi maksamattomat vuokrat, loppusiivous ja vesimaksut.

Kuinka kauan korvauspäätös kestää?

Useimmiten saat korvauspäätöksen ja korvauksen jo seuraavana päivänä. Pyrimme kuitenkin käsittelemään kaikki korvausasiat enintään 3 arkipäivässä.

Kuka päättää korvauksista?

Vuokratieto. Päätös tehdään sen perusteella, mitä näyttöä osapuolilla on, asiaan liittyen. Esimerkiksi, jos sopimuksen mukaista vuokraa ei ole maksettu joltakin kuukaudelta, voimme vuokralaisen luvalla tarkistaa asian vuokralaisen pankkitililtä automaattisesti, ja vahvistaa väitteen. Muissa kuin vuokranmaksuasioissa, kuten esimerkiksi loppusiivouksessa, tukeudutaan valokuvien esittämään näyttöön.

Jäikö kysyttävää?

Ota yhteys myyntiin. 029 -numeroiden hinta matkapuhelimella soitettaessa 0,0835 €/puh + 0,1669 €/min. Vaihde on auki arkipäivinä klo 09.00-17.00.

Your message has been submitted.
We will get back to you within 24-48 hours.
Oops! Something went wrong.